آب بندی پشت بام و عایق کاری یکی از روش‌های مرسوم در ساختمان‌سازی است که از آن برای حفاظت از پشت بام و ساختمان از بارندگی، تخریب و رطوبت استفاده می‌شود؛ عایق بندی پشت بام خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در هر نقطه از کشور ما ایران شرایط آب و هوایی متفاوتی حاکم است که نسبت به آن باید از انواع مختلف آب بند کننده و عایق بندی استفاده کرد.

اهمیت و مزایای آب بندی پشت بام : باران و دلایل متعدد دیگر باعث نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان، سقف و دیوارها می‌شود که اگر این جریان به شکلی مداوم تکرار شود بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه خسارات جبران‌ناپذیری به بنا وارد می‌شود. آب بندی و عایق کاری در بخش‌های مختلف یک ساختمان مانند دیوارها، پی ساختمان و سقف انجام می‌شود و هر کدام روش‌های مخصوص به خود را دارند.

عایق رطوبتی قیر و گونی : یکی از قدیمی‌ترین روش‌های آب ‌بندی و عایق بندی پشت بام استفاده از عایق رطوبتی پشت بام یعنی قیر و گونی است که ویژگی آن خاصیت چسبندگی است و به خوبی می‌تواند از پشت بام در برابر آب و رطوبت محافظت کند. به این نکته نیز باید توجه شود در مناطق مختلف استفاده از عایق قیر و گونی متفاوت است به عنوان مثال در شهرهای سردسیر عایق های قیر و گونی باید به گونه‌ای استفاده شوند که به دلیل سرمای شدید آسیب نبیند.

عایق رطوبتی ایزوگام : در بسیاری از شهرهای ایران کاربرد فراوانی دارد؛ این عایق نیز مانند قیر و گونی توسط آتش و حرارت نصب می‌شود اما فرایند نصب آن نسبت به عایق قیر و گونی آسان‌تر است. عایق رطوبتی ایزوگام عایقی ارزان برای آب بندی پشت بام است اما مانند قیر و گونی برای محیط‌زیست ضرر دارد.

عایق نانو :  محصولی است با یک جزء برای عایق بندی شامل لاتکس و پودر ارگانومنیرال به رنگ سفید به شکل مایع عسل مانند به رنگ شیری است که با قلم مو رنگ پلاستیک و یا توسط ایرلس و کنیتکس پاش قابل پاشیدن بر روی سطح بام می باشد که پس از خشک شدن بسیار نرم می شود و در دو دست، دست اول برای پر کردن خلل و فرج سیمان زیر کار و دست دوم به همراه توری پلی پروپیلن بر روی بام جهت آب بندی استفاده می شود.

عایق پشم سنگ : از دیگر روش‌های آب بندی پشت بام استفاده از عایق پشم سنگ است؛ این عایق ترکیبی از سنگی به نام بازالت یا سنگ آذرین و پشم شیشه متراکم است و تراکم آن نسبت به پشم شیشه بسیار بیشتر است، همچنین میزان مقاومت عایق پشم سنگ در برابر حرارت و آتش از پشم شیشه بالاتر است. عایق پشم سنگ از مقاومت گرمایی زیادی برخوردار است، پشم سنگ همچنین عایق مناسبی در برابر صداست.

عایق پشم شیشه : روشی مناسب برای عایق بندی پشت بام عایق پشم شیشه در موارد مختلفی کاربرد دارد و برای آب بندی پشت بام هم استفاده می‌شود، عایق پشم شیشه از ذوب شدن شیشه به وجود می‌آید و طی فرایندی به الیافی ریز تبدیل می‌شود که این الیاف به دو شکل پنلی و رولی تولید و توزیع می‌شوند. عایق های پشم شیشه در برابر آتش مقاوم هستند و یکی از ویژگی‌های آن نصب آسان است.

عایق کاری پلیمری : یکی از روش‌های آب بندی و عایق بندی پشت بام استفاده از عایق پلیمری یا آب بند پلیمری است، عایق های پلیمری روش مناسبی برای آب ‌بندی پشت بام هستند و ضد آب و ضد حرارت بودن از ویژگی‌های این نوع از عایق رطوبتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *